elixir logo

חברת אליקסיר מיתרים – Elixir Strings נוסדה בשנת 1995. למרות שהחלו לעסוק בייצור מיתרים לפני קום החברה, לא עסקו בתחום המיתרים לכלי נגינה. למעשה, השימוש העיקרי בהם היה בתור מוצר ניסויים נוח, לפיתוח כבלים תעשייתיים, בעיקר לתעשיית הרכב והתעופה. חלק נכבד מתהליך הניסוים, עסק בתרכובות שונות של ציפויים (coating) למיתרים, ובמהלך הניסויים גילו שציפוי המיתרים בפוליטטראפלואורואתילן, או בקיצור, PTFE, מוסיף המון לכבלים, אך נשמע נוראי בתור מיתרים לגיטרה.

ה-PTFE גרם לחלק מעובדי מחלקת הפיתוח, שבמקרה היו גם גיטריסטים, לחשוב על הפוטנציאל שבשימוש הציפוי, בהקשר של מיתרים לגיטרה.

מה אם נוכל לשנות "ולשחק" עם תהליך הייצור? האם נוכל ליצור מיתר אליקסיר מצופה שגם ישמע מדהים? שאלו עצמם העובדים.

הדרך להצלחה

הדרך אל ההצלחה, היתה כמובן דרך חתחתים רצופת מהמורות וקשיים, שנוצרו עקב נסיונות עבר כושלים של מפתחים בחברות אחרות מקבילות. כמעט כל חומר נוסה על מנת להגיע לתוצאה משביעת רצון, מניילון ועד סגסוגות יקרות ונדירות, הכל כשל, בניסיון להגיע לצליל נעים וחיי מדף ארוכים.

אך משימה מאתגרת וכמעט חסרת סיכוי, לא הרתיעה את החברים העיקשים מאליקסיר. המפתחים חזרו למעבדה ביתר שאת. הניסויים החלו בבחינה דקדקנית של מגוון מיתרי Elixir שאיכות הצליל שלהם מוסכמת על כולם כגבוהה, ובעצם להגיע לסוג של גוון קול אידיאלי, שיהווה רף גבוה, שאליו הם שאפו להגיע.

ע"י שימוש במכשירי בדיקת גלי קול, החלו המפתחים לקטלג את הנתונים לפי טונציות, תדרים ומדידות של "sustain". בנוסף, המפתחים המציאו עוד מכשיר, המדמה שחיקה טבעית ושחיקה שנגרמת עקב שימוש רגיל, של ניגון. השלב הבא היה עבודת ציפוי מיתרים קדחתנית, בכל שילוב חומרים שיכלו לדמיין. כל קומבינציה נותחה, ומיתרים שהטכנאים הכי אהבו, נשלחו אקראית לכ-15,000 גיטריסטים שנרשמו למדגם, שמטרתו היתה שהמיתרים יעברו את המבחן האולטימטיבי, ובעצם הכי חשוב- לנגן עליהם.

התוצאה של עבודת השטח הקדחתנית, היתה ייצור האבטיפוסים הראשונים של אליקסיר-Elixir Strings, אשר נשלחו לכ-5000 מוזיקאים להמשך ניסויים. לאחר כמה הערות וכיוונונים קלים אחרונים, נוצר מיתר אליקסיר מצופה (coated), שנחשב מעולה ואשר עבר את המבחנים של מכשירי המדידה התובענים ביותר, אוזניהם של מוזיקאים.

החברה כיום

אליקסיר-Elixir כעת, לאחר ליטוש וזיקוק הרעיונות, מספקים שלל קומבינציות של מיתרים עם ציפוי הPOLYWEB® המקורי, ובנוסף גם מיתרים עם ציפוי הNANOWEB® האולטרה דק לגיטרות אקוסטיות, גיטרות חשמליות, בס, מנדולינות ובנג'ו. כל סוג מייצר צליל ו"טעם" שונה, אך לכולם מכנה ורעיון בסיסי משותף – ציפוי פולימרי מיקרוסקופי דק, אשר מקיף את המיתר מנזקי קורוזיה ולכלוך, וכל זאת ללא כל מגע עם "איזור הצליל הקריטי" שנוכח בכל תו מושלם שנוצר.

מסיבות אלו, ועוד המון סיבות אחרות, אליקסיר-Elixir Strings תקעו יתד בליבם של מוזיקאים ברחבי העולם. בין אם אתם מנגנים לעצמכם, או מופיעים מול אלפי מעריצים, נגנים מציינים שהצליל של מיתרי אליקסיר -Elixir Strings מחזיק יותר זמן מכל מיתר אחר, מצופה או לא מצופה. מה שלמעשה גורם לכם לקנות פחות סטים של מיתרים, פחות החלפות מיתרים והביטחון שהגיטרה תמיד מוכנה לנגינה.